11. dubna 2015

Byla jednou jedna . . . Cinder, Scarlet a Cress

 

Měsíční kroniky 1, 2 a 3

Autor: Marissa Meyerová
Překladatel: Jana Zejmanová
Nakladatelství: EGMONT ČR
Rok vydání: 2012, 2013, 2014

Za devatero horami a devatero řekami v daleké budoucnosti ve městě zvaném Peking žila, byla jedna mladá dívka. Říkali jí Cinder . . .

Linh Cinder. Tak zní celé jméno mladé mechaničky, která žije se svými dvěma sestrami a nevlastní matkou v Pekingu. Cinder patří na úplný okraj společnosti, protože je kyborg. Když byla malá, byla vážně zraněná a lékaři jí museli velkou část těla nahradit umělými částmi. Se Cinder si rozumí jenom dvě osoby na celém světě, její mladší sestra a jejich domácí robopomocnice.

Když její mladší sestra onemocní nákazou, která ničí lidstvo na Zemi už přes deset let, její nevlastní matka nabídne Cinder jako dobrovolnici na zkoušení léku na letumózu. To by pro Cinder mělo znamenat téměř jistou smrt, ale její organismus se nákazy okamžitě zbaví. Je propuštěna, ale stále se musí vracet do laboratoře, aby bylo odhaleno, jak to že dokáže přežít. Hlavní lékař už to ví, ale nehodlá se o to s nikým podělit, dokonce ani se Cinder.
Mezitím panuje na celé Zemi napjatá atmosféra, protože měsíční královna vyhrožuje princi Kaiovi ze Země, že pokud si ji nevezme za ženu, Zemi válku. Princ chystá jako oslavu zásnub ples, kam se chystá i nevlastní sestra a matka Cinder. Cinder se mezitím pokouší zjistit, kdo vlastně je a jaké důsledky bude mít tento sňatek, o kterém je přesvědčena, že ho musí překazit . . .

Odkud to všechno známe? Macecha, nenáviděná nevlastní dcera, okouzlující princ a ples? Samozřejmě z Popelky. A na základních kamenech příběhu Popelky je vystavěna i tato kniha. Pohádkové příběhy umístěné do né už tak pohádkové budoucnosti jsou hlavními náměty této tetralogie. Ve druhém díle se setkáme se Scarlet (Červenou Karkulkou) a ve třetím s Cress (Locikou). Nakonec prý budeme moci očekávat Winter (Sněhurku).

Můj názor
Když jsem začala číst Cinder, kniha se mi hned líbila. Byla napínavá a četla se doslova sama. Stránky mi ubíhaly pod rukama, a přestože jsem si všimla mnoha nepravděpodobných detailů, knížka mi učarovala. Stejně tak se mi začala líbit i Scarlet, hned jak jsem ji začala číst. Přestože jde zpočátku o úplně jinou hrdinku, příběhy se brzy protínají. Nejlepší ze všech tří byla poslední Cress, 600 stránek jsem přečetla hned a nevadilo by mi, kdyby jich měla více. Můžeme jenom doufat, že Winter, která by měla vyjít letos na jaře, bude ještě lepší, než je Cress.

Ale abych tu nepsala jenom o kladech, je pravda, že některé věci se zase tolik nepovedly. Například velká předvídatelnost příběhu, už po dvou nebo třech kapitolách Cinder jsem si byla jistá hlavním námětem, k jehož odhalení mělo dojít asi až na konci knihy. Přesto se tato série knížek autorce opravdu povedla a já už se jenom těším, až si budu moci přečíst Winter. Knize dávám . . .

8/10

Žádné komentáře:

Okomentovat