Jsme přece sestry - recenze

Jsme přece sestry

Autor: Anne Gesthuysenová
Překladatel: Helena Smolaková
Nakladatelství: Host Brno
Rok vydání: 2014

Kniha Jsme přece sestry nám představuje tři neobyčejné ženy, pratety autorky, které žily během celého 20. století. Setkávají se na stých narozeninách nejstarší z nich, Gertrudy. Gertruda, Paula i Katty vědí, že už zestárly a mohou brzy zemřít, přestože si to odmítají připustit. Každá z nich si nese vzpomínky na tyto barvité životy, protkané tajemstvími, která se rozhodly před společností a často i před svými sestrami utajit. Náhle si uvědomují, že možná konečně nastal čas, aby si promluvily a ukončily tak mnohé neshody, které mezi sebou mají.

Můj názor
Gertruda, Paula a Katty se narodily v přeminulém století, žily ve století dvacátém a zemřely v tom současném. Byly každá jiná, ale přesto je pojilo cosi, co je pokaždé donutilo stát nakonec při sobě. Ať už mluvíme o moralistce Gertrudě, které se stále snaží vychovávat svou mladší svéhlavou sestru Katty nebo o tišší a klidnější Paule, jejíž život, ale byl stejně zajímavý, plný štěstí, zážitků i bolesti. Po celý život si uvědomovaly svoje různorodé povahy i názory, ale především to, co ukazuje celý román, že přes všechny tyto rozdíly se měly upřímně rády.

V knize se prolínají kapitoly z různých časových období se součastností, oslavou Gertrudiných stých narozenin. Postupně můžeme náhlédnout do osobních i globálních událostí, které poznamenaly životy nejen Gertrudy, Pauly a Katty, ale i všech ostatních. Čteme o událostech, které byly pro tyto tři ženy významné, ať už šlo o války, ekonomickou situaci nebo jenom svatbu vzdálené sestřenice. Přestože se po celý život sestry setkávaly, zdaleka o sobě stále nevědí všechno a je pravděpodobné, že se ani nikdy nedozví, co všechno se odehrálo během barvitých životů jejích dvou sester.

Jsme přece sestry je kniha, která je velmi dojemně napsaná a odhaluje překvapivé skutečnosti. Sestry se během života setkávají zejména s nepříjemnostmi spojenými s dobovými názory a na konci dvacátého století, když vzpomínají na své životy, si uvědomují, že kdyby se jim něco podobného stalo dnes, už by to zdaleka nemělo takové následky.

Gertruda, Paula a Katty se mi svým způsobem opravdu zalíbily, a to hlavně proto, že se zdály být opravdu skutečné. Každá z nich byla svou, dělala během života chyby a mnohdy se z nich ani nepoučila. Navíc, je kniha napsána podle žen, které doopravdy žily a velká část jejich příběhů je inspirována skutečnými životními osudy pratet autorky.

Knížka Jsme přece sestry se mi opravdu líbila, přestože by podle mě vydala hned na celou ságu, protože zejména historickým událostem se zde nevěnovala taková pozornost, jaká by mohla. Knize dávám . . .

9/10