Saeculum - recenze

Saeculum

Autor: Ursula Poznanski
Nakladatelství: Fragment
Překladatel: Vladana Hallová
Rok vydání: 2014

Když se Bastian seznámí s krásnou Sandrou, vyrazí s ní na jedno z jejích oblíbených míst, na středověký jarmark. Znají se teprve chvíli, ale Sandra Bastianovi nabídne, aby se s nimi účastnil hry, kterou každý rok pořádají, Saecula. Přestože Bastian o hru na středověké hrdiny příliš nestojí, kvůli Sandře souhlasí.
I když je jedna z účastnic úpěnlivě prosí, aby nejezdili na to samé místo jako loni, protože bylo údajně prokleto, neposlouchají ji a jedou. Uprostřed hustých a nepřístupných lesů se ale náhle zdá, že to možná nebyl úplně tak dobrý nápad. První objeví vzkaz vyrytý do kůry a o pár hodin později jeden ze členů skupiny záhadně zmizí. Nezbyde po něm vůbec nic. Hra je sice odvolána, ale středověk pokračuje dál, protože, jak se zdá, někdo všechny věci z 21. století odcizil. Tajemná zmizení, podivé zvuky a strach se stále stupňují, a náhle uprostřed lesa pro Bastiana začíná boj o holý život a tajemné poznání, co se to doopravdy děje.

Můj názor
Když se podíváte na anotaci Saecula, pravděpodobně dospějete k názoru, že vás čeká mysteriózní kniha, ale naopak. Všechno, co se během Saecula děje, má své logické vysvětlení a přesně tomu věří Bastian. Ne všichni členové skupiny, jsou o tom ale přesvědčení. A tak můžeme začít sledovat příběh odehrávající se uprostřed lesa, jehož hlavím námětem je vlastně lidská psychika, i když by se to tak nemuselo zdát. Nestačíte se divit, co dokáže udělat strach s normálními lidmi. A někdo, třetí osoba, skrytá před očima ostatních, to moc dobře ví.

Jakmile se do Saecula začtete, nebudete se od něj už moci odtrhnout. Od počátku do konce si nebudete jistí tím, co se to vlastně děje a budete zmateni prapodivným chováním mnoha postav. Budete v tichosti očekávat každé další znamení, které by vám mohlo dát najevo, jak kniha dopadne. Nepomůže, pokud si přečtete poslední stránku, budete ji muset přečíst opravdu celou, větu po větě, abyste pochopili. A když pochopíte, nebude se nic zdát očividnější.

Bastian nepatří mezi postavy, které byste si na počátku knihy zamilovali, ale přeci jenom má něco do sebe. Je energický, plný chuti k životu a odhodlání. Brzy se seznámíte se slušnou řádkou dalších postav, které autorka úspěšně vytvořila, tak že vám zkrátka nedají spát. Budete toužit, aby se některé z nich staly vašimi přáteli, z jiných se vám budou třást kolena.

Středověký larp, který začíná vcelku nevinně, se zvrtne v něco takového, co by nikdo nečekal. Po chvíli už to vůbec není o hře na hrdiny, ale o svíravém strachu, který testuje, co jsou lidi ochotni udělat, alespoń pro malou šanci, že budou moci přežít. A čemu jsou ochotni uvěřit, pokud nejsou schopni najít logické vysvětlení.

Co mě ale u knihy zamrzelo, bylo to, že se zde neobjevila středověká atmosféra, kterou jsem očekávala. Přestože naši hrdinové pobíhali po lese s meči, středověk to příliš nepřipomínalo. Stále bylo jasné, že jsou to lidé z jiné doby, kteří si to plně uvědomují, akorát mluví středověkým jazykem.

Saeculum je napsané tak, že si ani neuvědomíte, že vám pod rukama zmizelo sto stránek a zároveň uběhly dvě hodiny. Není to příliš strašidelné, já jsem se nebála, ale od počátku do konce jsem měla napjaté nervy a tíživé zoufalství a bezmoc brzy dopadly i na mně. Pokud toužíte po něčem napínavém, u čeho nebudete do poslední chvíle tušit rozuzlení, rozhodně po Saeculu sáhněte, neuděláte chybu. Knize dávám . . .

9/10

Za poskytnutí e-knihy děkuji knihkupectví Knihcentrum.
Knížku si můžete objednat tady.