21. ledna 2016

Co četly . . . naše babičky, když jim bylo jako nám.











Dneska mladí čtou sci-fi, fantasy a young adult. Ale co četli teenageři v dobách, kdy byly tyto žánry ještě v plenkách? Nyní máte možnost se to dozvědět. Vítám vás u prvního dílu Co četly . . ., tentokrát s mojí babičkou Alenou.

Který žánr byl mezi dívkami nejoblíbenější?

Když nám bylo nějakých třináct, čtrnáct, nejraději jsme četly klasickou červenou knihovnu. Zamilovaná literatura nás ale neopustila ani o několik let později. Akorát jsme ji kombinovaly třeba s historickými romány. Jako dívky v každé době jsme snily hlavně o lásce.

Jaká byla tvoje nejoblíbenější kniha z mládí?

Na druhém stupni základní školy byla moje nejoblíbenější knížkou Karlínská číslo 5. Knížka pojednává o skupině pražských dětí. Na otázku, proč byla tato kniha mou oblíbenou, je těžké odpovědět. Možná to taky znáte, že máte knížku moc rádi, ale ani vlastně pořádně nevíte proč. Každopádně dodnes mám Karlínskou ve své knihovničce.

Později jsem si zamilovala ještě Babičku od Boženy Němcové, ale to už jsem byla starší. Člověk musí něco zažít, aby jí dokázal docenit.

Která knížka byla nejpopulárnější mezi dívkami?

U nás holky rády četly například Čachtickou paní, takový tehdejší horor. Dlouho se také četly knížky od Alberta Moravia, hlavně Římanka, ale i Horalka, válečný román z Itálie. Také jsme měly rády Karolínu Světlou a její knížky jako Kříž u potoka a Povídky z Ješťěda . . .

Četla jsi nějakou knihu, která předběhla svou dobu a šokovala vás?

Nadšená jsem byla z, i dnes známé knížky, Drákula. Tehdy to ale byla jediná kniha o upírech, o které jsem slyšela a ten námět mi připadal báječný. Dneska už se to v literatuře upíry jenom hemží, ale tohle bylo ještě před Stmíváním . . .

Vzpomínáš si na nějakou knihu, kterou čtou čtenáři ještě dnes?

Myslím, že dodnes si lidé rádi přečtou Herriota, kterého jsem si oblíbila už na střední škole. Série knížek od známého veterináře je opravdu čtivá a vypraví o obyčejných událostech vtipnou formou.

Na kterou knížku už se zapomnělo a je to škoda?

Úplně se přestala číst knížka od Josefa Tomana Lidé pod horami, smutný, ale skvělý příběh z vesnického prostředí.

Setkala jsi se s knihou, kterou všichni vychvalovali, ale tebe neoslovila?

Ano, určitě. Na střední škole všichni četly Jih proti severu, který neuvěřitelně zpopularizoval stejnojmenný film. Mně ale nikdy příběh legendární Američanky Scarlett O´Harrové neokouzlil. Stejně tak jsem si nikdy neoblíbila Hemingwaye, přestože film Stařec a moře se mi líbil. Zřejmě mi nesedl jeho styl psaní.

Řekla bys nám na závěr, jaké knížky čteš teď?

Právě jsem dočetla krásnou knihu od afghánského autora A hory odpověděly, která byla jednou z nejhezčích knížek, jaké jsem kdy četla, přestože byla opravdu smutná. Nyní jsem se pustila do dalšího historického románu Katedrála moře z Barcelony 14. století. Ze současných autorů můžu ještě doporučit Kena Folletta. A to nejen jeho nejnovější triologii Pád titánů, ale také starší kousky. Mým oblíbeným je Na věky věků.

Tímto moc děkuji babičce Alence, která je stejně vášnivou čtenářkou jako já, za odpovědi. Doufám, že si nový projekt Co četly. . . oblíbíte. Už brzy vyjdou další díly s maminkami, tatínky a dědečky.

5 komentářů: